De N-VA waarschuwde er in januari al voor dat de energievisie zo lang op zich laat wachten dat de uitstapkalender stilaan hopeloos wordt. "Zelfs met een verlenging van de levensduur van enkele kerncentrales is het vijf voor twaalf”, aldus Wollants. “Het federaal regeerakkoord is nochtans duidelijk: de kerncentrales kunnen sluiten op voorwaarde dat de bevoorradingszekerheid gegarandeerd is. Het is tijd om realistisch naar de toekomst te kijken."

Stakeholders serieus nemen

Ook eerdere studies van onder meer Elia en EnergyVille kwamen tot de conclusie dat kernenergie na 2025 nog deel zal moeten uitmaken van de energiemix. “Het energiebeleid is voor mij te belangrijk om daarover beleid te voeren op basis van dogma’s. Ik verkies cijfers en feiten”, zegt Gryffroy, die opmerkt dat de andere partijen wel aan hun dogma’s blijven vastzitten. En dat is niet bepaald consequent: “Alle partijen hebben in het Vlaams Parlement een resolutie goedgekeurd waarin we vragen om alle stakeholders bij de besluitvorming te betrekken. Het VBO, ontegensprekelijk één van die stakeholders, bezorgt nu een energienota aan de bevoegde ministers - en onmiddellijk wordt de conclusie afgeschoten! Zonder enige kennis van de teksten en berekeningen.”