Kernenergie vervangen niet evident

De afgelopen jaren woedde het debat om de kerncentrales te vervangen door massaal veel gascentrales en niet door hernieuwbare energie. Gascentrales kosten ongeveer 14 miljard euro aan subsidies, die moeten gedragen worden door de gezinnen en bedrijven. Bovendien stoten ze veel CO2 uit. “Over hernieuwbare energie is eigenlijk niet zoveel discussie. Iedereen wilt meer windmolens op zee, maar experten geven ook aan dat dat niet zo eenvoudig zal zijn om er enkel met hernieuwbare energie te komen”, weet Wollants.

Winsten investeren in innovatie

Daarom wil de N-VA de twee kernreactoren open houden, mits een grondig debat over de voorwaarden. Energie produceren met kernenergie kan op goedkope manier, en dus is het logisch dat een deel van die winsten ook moet terugvloeien naar burgers en bedrijven, en ook naar nieuwe technologie. “Kijk naar wat we hebben gedaan met de verlenging van Doel 1 en 2: zij betalen daarvoor elk jaar 20 miljoen euro die wordt geïnvesteerd in projecten om te kijken op welke manier we op een goede en innovatieve wijze hernieuwbare energie kunnen opwekken. Dat is absoluut een positief verhaal en ik zie liever dat die middelen op die manier niet door onze burger opgehoest moet worden.”

Bereidheid tot debat

Er moet de bereidheid toe zijn om in coronacrisis met deze minderheidsregering met volmachten te debatteren over het langer openhouden van de kerncentrales. Daarom diende de N-VA een voorstel van resolutie in zodat de regering voorbereidende gesprekken kan houden met de exploitant van de kerncentrale. “Als je die gesprekken niet voert, dan zeg je eigenlijk al dat we geen kerncentrales openhouden en we wel nieuwe gascentrales moeten bouwen. Daar is bij de bevolking zeer weinig steun voor”, besluit Wollants.

Beluister Bert Wollants in De Ochtend