Uitgesloten van bescherming

Zowat 15 à 20 procent van onze kleine ondernemingen is vandaag gewoon wettelijk uitgesloten van die bescherming. Met het voorstel van de N-VA zouden zo'n 180.000 vennootschappen bijkomend kunnen genieten van de soepelere voorwaarden. Dat zijn kmo's, maar verenigingen van mede-eigenaars en bepaalde scholen komen door dit voorstel net zo goed in aanmerking.

Minder rechten?

"We komen uit de onzinnige situatie dat kmo's die hun grote stookolieketel inruilden voor een warmtepomp, werden afgestraft omdat ze plots volgens de wet geen recht meer hadden om zonder verbrekingsvergoeding over te schakelen", geeft Bert Wollants aan. "Hun minder rechten geven omdat ze een minder vervuilende brandstof kiezen? Gewoon te gek om los te lopen!"

Met dit voorstel wordt ook een einde gemaakt aan het afstraffen van kmo's voor de energiekeuzes die ze maken. De N-VA kiest heel bewust voor een technologieneutraal mechanisme, waarbij verstandige keuzes niet langer afgestraft worden.