Bert Wollants in Terzake: “Kernenergie op zijn waarde beoordelen zonder dogma’s”

Door Bert Wollants op 30 januari 2019, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid, Klimaat
Bert Wollants in Terzake

“Laat ons alles op zijn waarde beoordelen en niet op basis van een dogma: ‘het mag geen kernenergie zijn, zelfs als we daardoor 60 miljoen ton CO2 meer uitstoten’.” Kamerlid Bert Wollants legde woensdag in Terzake uit wat de N-VA verstaat onder ecorealisme met betrekking tot het energievraagstuk. Hij pleitte ervoor om alle bestaande technologieën naast elkaar te leggen en te kiezen voor die die het beste scoort op duurzaamheid, betaalbaarheid en zekerheid.

Draagvlak creëren

Daarnaast herhaalde Kamerlid Wollants zijn pleidooi om de twee jongste kerncentrales tien jaar langer open te houden. “Op die manier kunnen we CO2-vrije elektriciteit produceren.” Gevraagd naar de opslag van het kernafval, gaf hij aan vertrouwen te hebben in opslag in Vlaamse kleigrond. Hij verwees naar voorbeelden in het buitenland, zowel voor de opslag als voor de financiering daarvan.

Kamerlid Wollants wees tot slot op het belang van goede informatie naar de burgers toe. “Je moet draagvlak creëren, door mensen te informeren. Je moet met de mensen gaan praten om duidelijk te maken wat de risico’s zijn,” sprak Bert Wollants.

Bekijk Bert Wollants in Terzake.