Inzake klimaatbeleid schakelt de EU een versnelling hoger zonder omkijken of de rest van de wereld nog volgt. De EU staat voor meer dan de klimaatuitdaging alleen. Ook andere zaken waar burgers zich zorgen over maken, vragen middelen. Denk maar aan migratie, veiligheid en jobs.

Subsidies voor steenkoolstokers

“Een Green Deal van 1000 miljard euro eist efficiënte maatregelen en realistische doelstellingen. De KULeuven heeft ons dat deze week overigens nog eens voorgeschoteld. Een stevige portie ecorealisme is dus nodig en ook Europa kan dat best gebruiken”, zegt Bert Wollants. Belastingbetalers in de lidstaten voorzien het gros van de voorziene 1000 miljard. Het wordt weggehaald uit andere fondsen die we gebruiken en lijkt nu te gaan naar de slechte leerlingen. Steenkoolstokers als Polen, Duitsland, Roemenië en Tsjechië zouden het grootste deel van het geld in handen krijgen. Nochtans heeft Vlaanderen als energie-intensieve regio ook behoorlijk wat uitdagingen.

“De steenkoolstroom hebben wij al lang afgezworen, en nu lijken we financieel te mogen opdraaien voor regio’s die dat niet deden. Regio’s die bovendien elk jaar miljarden gezondheidsschade veroorzaken, ook bij ons,” zegt Anneleen Van Bossuyt.

Ecorealisme is noodzakelijk

De EU is slechts verantwoordelijk voor 10 procent van de werelduitstoot, daarom zouden we meer moeten investeren in innovatie om hier in Europa nieuwe toepassingen te ontwikkelen waar ook de rest van de wereld mee van kan profiteren. Dat is niet toevallig ook een kernpunt uit het ecorealistische verhaal van de N-VA. Het rapport van het Metaforum van de KULeuven bevestigt dat. Het is mogelijk de klimaatproblematiek wereldwijd op haalbare én betaalbare wijze, zonder onze economische groei te fnuiken.