Energieplan sp.a: onrealistisch en onbetaalbaar

Door Bert Wollants op 7 maart 2018, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid
Kerncentrale in Tihange

Het alternatieve energieplan van de sp.a is gericht op perceptie. Kamerlid Bert Wollants heeft ernstige vragen bij het plan dat sp.a-voorzitter John Crombez voorstelde. “De voorstellen van de sp.a bieden geen realistische en betaalbare oplossing”, oordeelt Kamerlid Wollants.

Betaalbare kernuitstap

Crombez wil tegen 2025 de kerncentrales sluiten en in de plaats daarvan vijf extra gascentrales bouwen met de hulp van privé-investeerders. Die zouden goedkoop kunnen lenen bij Synatom, dat de nucleaire fondsen van de overheid beheert. “Knagen aan de fondsen die dienen om de kerncentrales te ontmantelen, zal de kernuitstap niet makkelijker of betaalbaarder maken”, meent Bert Wollants.

Investeren in wind

Kamerlid Wollants betwist ook dat het investeringsklimaat ‘kapot’ is wanneer er vijf kerncentrales sluiten en twee langer open blijven. De regering verwacht immers een stevige groei aan hernieuwbare energie. In 2016 haalde België in Europa zelfs de derde plaats wat investeringen in windenergie betreft. “Ik vrees dat de sp.a haar huiswerk opnieuw moet maken”, besluit hij.