Minister Van der Straeten voorziet nu dat Engie tot 2030 krijgt om die leningen terug te betalen. Te lang, oordeelt Kamerlid Bert Wollants. Want doordat de paars-groene regering Engie naar de ondoordachte kernuitstap duwde, zal die vanaf 2025 ook geen inkomsten meer kunnen verwerven uit de kerncentrales. Toch krijgt Engie nog 5 jaar extra om de middelen terug te betalen. “Hiermee geeft Van der Straeten Engie een enorm voordeel, want hoe kan je verantwoorden dat die middelen pas tegen 2030 terugkeren naar het fonds, terwijl de kerncentrales door het beleid van de federale regering geen stroom meer mogen produceren”, vraagt Wollants zich af. “Het lijkt geen toeval te zijn dat de beslissing rond de kernuitstap zou worden genomen, net nu duidelijk wordt dat Engie de centen nog mag houden tot 2030. Dit is een niet te onderschatten voordeel voor de exploitant.”

Bert Wollants: “Engie moet geleende bedragen terugbetalen naarmate kerncentrales sluiten”

De N-VA stelde in het verleden al voor om de geleende bedragen te laten terugbetalen naarmate er kerncentrales zouden sluiten. “Als de federale regering bij het standpunt blijft dat alle kerncentrales in 2025 sluiten, moeten ook alle bedragen terugkeren naar het fonds, dat is de logica zelve”, vat Wollants samen. In het verleden engageerde Engie zich al tot het terugbetalen van de leningen uit de voorzieningen voor het beheer van gebruikte splijtstof tegen 2025. Diezelfde kalender wordt nu niet gevolgd voor de rest van het fonds.

De N-VA kan zich wel vinden in maatregelen om te vermijden dat Electrabel zou worden leeggepompt richting Frankrijk via uitkering van dividend. De bezorgdheid dat er niet onvoldoende middelen zouden blijven om de verplichtingen na te komen voor ontmanteling van de centrales wordt ruim gedeeld bij alle fracties.