Energiemix op lange termijn vrijwaren van groene dogma’s

Na de N-VA lijkt ook de liberale familie de weg naar nieuwe kerntechnologie te willen verkennen. “Daarmee zoeken MR en Open VLD een nooduitgang uit het paars-groene energiebeleid dat steunt op vervuilende gascentrales en onzekerheid”, zegt Wollants. “Dit artikel van de kernuitstap schrappen is echter het minimum minimorum. Het biedt geen oplossing voor de problemen die ons op korte en middellange termijn te wachten staan, maar vrijwaart alvast onze energiemix op lange termijn van groene dogma’s. Ik hoop dan ook dat de liberalen alvast op dit vlak de daad bij het woord voegen en mijn wetsvoorstel ondersteunen.”

Kerncentrales als minimumvoorwaarde voor de toekomst

De N-VA beschouwt het openhouden van de nucleaire optie als een minimumvoorwaarde voor de toekomst en blijft op korte termijn voorstander van het openhouden van de twee jongste kerncentrales. “Meer en meer landen kiezen ook voor kleine modulaire reactoren. Dat is een idee waar wij absoluut heil in zien om in de toekomst ook de gascentrales volledig achter ons te laten en te kiezen voor een mix van hernieuwbare en nucleaire energie”, besluit Wollants.