Akkoord kerncentrales: “Mini-verlenging met enorme factuur voor belastingbetaler”

Door Bert Wollants op 29 juni 2023
Bert Wollants

De federale regering en Engie hebben eindelijk een akkoord gesloten over de verlenging van de twee jongste kernreactoren. Voor Kamerlid Bert Wollants blijft het onvoldoende: “Dit is een mini-verlenging, die bovendien de belastingbetalers een enorme factuur in de nek draait.”

Wollants: “Recente rapporten tonen aan dat slechts twee kerncentrales open houden onze energiebevoorrading onvoldoende verzekert. De regering speelt met onze bevoorradingszekerheid. Daarnaast verliezen we hiermee elke marge die er nog was om de sluiting van andere centrales tegen te houden.“

Jarenlange groene sabotage

Over de kost van de berging van het nucleaire afval heerst ook veel onduidelijkheid. “Van der Straeten goochelt al jaren met cijfers tussen 18 en 41 miljard euro voor de berging van het nucleaire afval, nu dropt ze een cijfer van 15 miljard euro. Dat geeft misschien duidelijkheid aan Engie, dat nu haar plafondprijs binnen heeft, in ruil voor een zoveelste intentieverklaring. De belastingbetaler heeft er echter het raden naar welke factuur hem in de nek gedraaid wordt. De prijs van jarenlange groene sabotage”, besluit Bert Wollants.