Chinezen bouwen nieuwe gascentrale: “Compleet ongepast”

Door Bert Wollants op 7 april 2022, over deze onderwerpen: Energiebeleid
kernenergie

Vanaf 2025 moeten twee gascentrales en evenveel kerncentrales onze elektriciteitsproductie garanderen. Voor de bouw van de nieuwe gascentrale in Les Awirs rekent Engie op een Chinese onderaannemer. Kamerlid Bert Wollants reageert erg kritisch: “Dit is een streep door de rekening van onze eigen bouwsector. Bovendien is het bijzonder ongepast dat we ons afhankelijk maken van China, niet meteen het meest democratische land.”

Bert Wollants “De federale regering hield altijd vol dat de bouw van nieuwe gascentrales ook een industrieel project zou worden met een pak werkgelegenheid. Als de Chinezen de centrale komen bouwen voor Engie, is de vraag wat daarvan overeind blijft. Het is ook een streep door de rekening van onze eigen bouwsector.”

Elektriciteitsbevoorrading in Chinese handen?

Daarnaast maakt het Kamerlid zich ook grote zorgen over deze inmenging en de mate waarin Chinese bedrijven ook nadien nog invloed zullen kunnen blijven uitoefenen in onze energiesector. Het Chinese bedrijf Sepco3 zal een zetel openen in Luik, waardoor het bedrijf voor het eerst voet aan de grond krijgt in West-Europa. Bert Wollants: “Op het moment dat pijnlijk duidelijk wordt dat we voor onze gasbevoorrading afhankelijk zijn van regimes met een antidemocratische agenda, wordt onze elektriciteitsbevoorrading in handen van China gelegd. Dit is compleet ongepast. Ik zal minister Van der Straeten hierover ondervragen.”